2008 - Första turen

24 maj

Då var det dags för första turen för året!

Vi började med att sätta på våra nyinköpta, randiga bollar (kattleksaker) på våra winchavlastare. De är nämligen för långa, och vi vill inte ha hål direkt i vår nyinköpta sprayhood.
Batteriet fick vi igång, och vi kollade att lanternorna fungerade. Nja... den aktre får vi nog ta och kolla upp...

Fia startade motorn och körde ut från bryggan. Med storsegel och genua uppe seglade vi norr om Stora Kalven, förbi Rävungarna, sedan söderut på Måvholmens östra sida för att sedan runda Björkö. Vi fortsatte norrut i kryss. Här upptäckte Fia sin första "fobi", eller rädsla. När vi kryssade fick vi ordentligt med vind i seglen, och detta gjorde att vi lutade kraftigt. När Fia sitter där i sittbrunnen och tittar ner i ruffen, så ser hon att vattnet är ända upp vid fönsterrutan! Då blev hon ordentligt skraj! :-)
Vi seglade vidare in mellan Norra och Södra Röden, sedan norr om Brattholmen och in i hamn.
Vilken bra och härlig första tur med båten!

25 maj

Idag sågade Ulrik av winchavlastarna. Visst, det blev ok med bollarna, men det kan lätt gå hål i sprayhooden ändå.
Det blev perfekt när bollarna väl var på igen!

Då vi seglade igår, såg vi att vi behövde byta ut några schakel och segeltravare som gått sönder. Bytte också ut fjäderringarna på diverse block och vantskruvar.

Vi gav oss ut på en snabb seglats med genua söder om St. Kalven, in mellan Barlind och Lilla Barlind. Rundade Lilla Barlind och seglade hem igen söder om St. Kalven. En perfekt liten tur!