Äntligen på väg! Sälö första anhalt.

• Björlanda Kile - Sälö
  • N 57º 49.070' E 011º 37.359'
  • 7,3M, 16:30-18:15, snitt 4,2kt
  • Växlande molnighet, uppehåll.
  • Ulrik, Fia, Isa och Mistie
Yes! Nu har vi äntligen lyckats komma iväg på segelsemester! Hela veckan har vi inväntat bättre väder, och nu verkar det som att det inte kommer regna dygnet runt de närmaste dagarna i alla fall. Sen så läckte vattentanken häromdagen, så vi har varit tvugna att ha mattan hemma några dygn för att torka.

Igår var vi hemma hos Fredrik och Elisabeth. Vi drack goda drinkar och åt riktigt välsmakande lamm! Mmm... Tyvärr var man lite seg imorse, så det tog oss några timmar att vakna till. Vi kom iväg vid 11-tiden, körde ut katter och lite packning, och sedan hem med bilen. Vi tog cyklarna ut till båten och köpte ny gasol på vägen. Vi vill inte lämna bilen i Björlanda, så därav bytet till cykel...

Lite lunch i magen, och ett jäkla meck med vattentanken som vägrar sluta läcka. Tror att vi har torkat golvet fyra gånger nu. Tur att mattan redan varit bortplockad! Sen så märkte vi när vi köpte ny gasoltank, att vi var tvugna att köpa en ny infästning till den också. 260:-! Det dyker alltid upp en massa småsaker som kostar, och i slutändan blir det mycket pengar som försvinner. Vid tre kom vi iväg till mastkranen där vi fixade vår vindvisare som börjat bråka lite med oss. När klockan bara fortsatte att ticka på så funderade vi på att stanna i hamnen en natt, men nej! Vi måste iväg NU!

Sälö kändes som en bra etapp. Dels är det inte så långt, och så verkade det vara bra tilläggning för natten.
Vindarna har verkligen varit med oss idag! Vi var snabbt uppe i 6,5Kn, och det kändes som att vi inte ens rörde oss. Lite skillnad att segla i medvind, jämfört med föregående helgs segling, då vi kämpade för att komma upp i 6Kn, och när vi väl gjorde det var det lite läskigt.

Nu har vi för första gången lagt till långsides i en naturhamn! Lite meckigt var det att hitta perfekta platsen, speciellt då det inte är en rak bergsvägg, utan den sluttar lite utåt. Men nu ligger vi där så fint, så fint!

Vi har varit ute på en promenad med katterna. Ön är smockfull av måsar, så det var spännande men samtidigt lite läskigt för kissarna.

Vi hittade en mysig liten klippa att sitta på, och där njöt vi av kaffe, solnedgång och en säl som simmade omkring i vattnet. Tyvärr gick det inte fota sälen, utan ni får helt enkelt bara tro på vårt ord.

Katterna är så himla roliga! Snacka om att följa sin flock! Fia gick iväg en bit för att kolla på möjliga förtöjningsplatser, och då skulle de prompt med. Bara att knäppa loss kopplen och låta dem springa efter.

Nu sitter vi här i sittbrunnen och njuter av havet! Isa är våghalsig och håller på att springa omkring uppe på däck. Bara hon inte hoppar i land! Jag har inte lust att jaga katt i natt. Ska bli spännande att se hur natten blir. Vinden ska vrida lite åt sydost, och då får vi vinden in från sidan. Hmm... Tur att vi har ett berg som sätter stopp för oss!
Imorn ska vi fortsätta vår färd norrut. Kanske åker vi till Grönskären. Det ska ju bli bra väder på tisdag, och då hade det varit gott att spendera en hel dag där. Snorkla lite, njuta lite av solen när den tittar fram, försöka fånga en fisk eller två...