Grönskären nästa!

• Sälö – Stigbergsholmen (Grönskären)
  • N 58º 00.750' E 011º 27.803'
  • 14M, 15:30-18:30, snitthastighet 4,7kt
  • Växlande molnighet med en del skurar. Framåt eftermiddagen uppehåll och sol.
  • Två skadedjur och två kattkräk
Å regnet det bara öser ner…
Ja, vi vaknade strax efter kl.6, och då regnade det ute. Vilken överraskning! Bara att sova några timmar till. Hela förmiddagen spenderade vi i båten med att göra absolut ingenting. Jo, vi satt faktiskt och tittade på alla trotsade vädret och gav sig ut i sina båtar.
Kring 13-tiden blev det uppehåll, och då tog vi oss ut på en promenad (egentligen för att tömma blåsan…). När vi tagit oss upp till norrsidan av Sälö fick vi återigen syn på vad som gav ön dess namn. Japp, en säl! Denna gång har vi faktiskt en bild som är ganska ok. Man ser i alla fall att det är en stor klump som ligger ute på en ö.

Dagens fynd:

Vi hittade också ett spännande litet område täckt med diverse snäckskal. Verkar vara ett populärt ställe för snäckor att samlas på iland!

Vi bestämde oss för att ge oss av norrut, men först käkade vi musselsoppa till lunch (potatisen har redan börjat bli dålig, efter bara ett par dagar i båten). Vi har med oss torkade morötter, palsternackor, gul lök och purjolök, och det blir riktigt bra i soppor och grytor. Nästa år får vi testa att skiva potatis tunt och torka. Dagens matlagning gick sådär. Fia verkar ha nåt konstigt behov av att bränna sig, så givetvis var hon framme med fingret vid ena plattan. Mmm… En fin, vit blåsa!

Sen begav vi oss! Norrut mot Grönskären. Vi var lite osäkra på vädret, så vi hade några back up-hamnar i fall det skulle skita sig, men det dåliga vädret drog rakt förbi oss, och större delen av resan hade vi sol. Vindarna var med oss, så vi höll en jämn fart hela vägen. Ungefär halvvägs insåg vi att vi glömt plocka upp fendrarna. Eftersom vi låg långsides vid en bergvägg inatt, så hade vi fendrarna ända nere vid vattenytan. Nu var ena fendern borta! Typiskt oss att glömma en sån sak! Givetvis var det den nya fendern vi köpte för en månad sedan (då en försvann inne i hamnen i höstas).

Vi hade tänkt lägga oss vid Altarholmen ute vid Grönskären, men då det såg ut att vara packat med motorbåtar så blev det till slut Stigbergsholmen som ligger ost om Altarholmen. Vi blev omseglade av en båt ca 4-5Nm söderut, och det visade sig att de hade precis samma tankar som vi! Tur att vi har en så liten båt, för vi kunde enkelt puttra in innanför dem och lägga till. Perfekt! Vi fick till och med låna deras dinge och ro över till andra sidan viken för att fästa en aktertamp. Ja, ni vet ju hur mycket vi gillar överdriven säkerhet vad gäller kilar, tampar, ankare och liknande…

Vi tog oss en obligatorisk promenad med katterna på ön. Mistie är duktig och följer matte, men Isa vägrade lyssna och skulle hela tiden gå sin egen väg. Det är så härligt med katter!

Då det ska bli bra väder under morgondagen, så har vi planerat att stanna här två nätter. Då har vi hela morgondagen på oss att bada, fiska, träffa pappa Bernt som kommer ut med båten, och givetvis paddla runt med ”Valen”!

Våra trevliga grannar var nyfikna på vår ”kajak” då vi paddlade omkring i den, så vi erbjöd dem att testa. Det ville de absolut! Kul att vår finurliga idé med en uppblåsbar kajak kan sprida sån glädje!

Sen så var det Ulriks tur med dagens skada. Först höll han på att halka i vattnet när han skulle ta upp kajaken på berget, och sen när han spände fast valen uppe på däck, så lyckades han smätta ett resårband mot knogarna. Fram med plåstersprej! Nu sitter vi här i en fuktig båt och hoppas på bra väder under morgondagen. Alla våra dynor i båten är genomfuktiga (det läcker in regnvatten vid ett fönster, det droppar genom förpiksluckan när den inte är ordentligt stängd, och vi spillde fiskbullevatten på sittbrunnsdynorna), och mattan inne i båten fick sig en dusch av katternas vattenskål.
Livet på havet är verkligen underbart! Man vet aldrig vad som kan hända eller vad man får se!

Så här såg det ut igår när Fia satt och skrev på bloggen. Vi har det allt mysigt i vår sittbrunn med gasollampan tänd på kvällen.