KK = Krabbor & Kantareller

• 6 burkar gelé och 7dl eftersaft
  • 42 krabbor
  • Ca. 7kg kantareller
Oj, vilken vecka vi har haft!
Inte har vi kommit ut med båten, men vi har haft fullt upp här på Tjörn med annat.

En produktiv vecka skulle man kunna säga. Vi har plockat vinbär och tillverkat gelé och så kallad eftersaft (när man gör saft på bärresterna efter gelétillverkningen). Mycket gott! Det blev visserligen inte mer än tre små burkar gelé av röda respektive svarta vinbär. Men så enkelt och så gott!

I fredags fick vi ingen sovmorgon minsann. Klockan 7 stod vi på bryggan i Mjölkeviken och förberedde oss och båten för att plocka upp krabbgarnen. Så här snygga var vi då det var dags att kasta loss!

Färden ut på havet var blåsig och vågig. När vi kom utanför Tjörn så blev vågorna STOORA och långa. Väl framme vid garnen så fick Jocke hålla styr på båten medan Ulrik och Bernt drog upp garnen som var fulla med krabbor. Annakarin och Fia fick givetvis bara sitta och kolla på, för sånt här är ju "mansgöra". Vid ett tillfälle hamnade vi så illa att en våg sköljde in över fören. Ops... Det hade kunnat bli ordentligt blött! Vi ska se om Annakarin lyckades få nån bra bild ute till havs, för det fick inte vi...

Så här trassligt ser det ut när man har tagit upp krabbgarn.

Så här snygg är man i Bernt gamla avdankade jeans och en militärtröja när man försöker trassla loss de j*kla krabborna ut garnen.

Förberedelser inför krabbkokning. Man lägger i krabborna levande med huvudet först ner i kokande lag bestående av vatten, vinäger, socker, salt och dill. Här ser ni också dagens skörd på 42 krabbor.

Mistie var med i soffan och kontrollerade att allt gick rätt till med matlagningen. Hon var den som var mest ivrig att få äta krabba under kvällen. Hon hade till och med en egen tallrik på golvet där vi la ner bitar till henne. Oj, va hon mumsa!

Angående kantareller, så har vi varit ute och plockat lite då och då. Igår (söndag) hade vi en riktigt givande kantarelljakt! Till slut var ens spontana reaktion "Åh, nej" varje gång man hittade nya kantareller. Vi hade bestämt oss för att dra oss hemåt, men man kopplar ju inte bort kantarellögonen för det. Nej, det blev en tung påse att släpa hem (nej, man ska inte plocka i påse, men Bernt har fortfarande inte skaffat sig en svampkorg). Väl hemma kom det roliga arbetet med att rensa all svamp!

Idag hade vi tänkt sticka iväg ut på havet, men insåg att det blir lite svårt att få med sig katter och all packning till båten utan bil. Dessutom öser regnet ner utanför fönstret. Vi tar en slappar dag i soffan med en bok istället. Lyssnar lite på några av sommarpratarna på P1. Kanske plockar vi lite mer vinbär så vi får ihop några burkar gelé till. Det är ju så gott!

Imorn kommer förhoppningsvis ett inlägg från havet. Vi planerar att ta oss upp norr om Orust och senare under veckan börja segla hemåt igen. Kanske hittar vi en ö med en bra svampskog någonstans på vägen! :-)