Zephyr - en go' gubbe!


Mmm! Årets första jordgubbe är skördad!
Zephyr heter plantan, och kommer ursprungligen från Danmark (1965). Det är en tidig sort med fina, medelstora bär. Härdig och ger bra avkastning. Går att odla i zon I-VI (i stort sett hela landet med andra ord). Enligt Wikipedia så mognar Zephyr 20-25 juni i mellersta Sverige, vilket måste betyda att vi bor i södra Sverige eftersom den där mognar cirka en vecka tidigare än angivna dagar. Gött!


Zephyr

Första gubben var mycket god! Kanske 8:a av 10 möjliga. Hade det varit en solig dag, då himlen var blå och gubben var solvarm, då hade det säkert blivit ett högre betyg.

Det är bara en utav mina Zephyrplantor som ens varit i närheten av att ge mogna bär än så länge, och det tror jag beror på att just denna planta bor i en odlingsbänk uppe på mitt berg. De andra sitter i en smultronkruka, där jorden torkar ut snabbare. Men, även de plantorna är på G!

De andra plantorna jag har är Polka från Holland (medelsen sort) och Bounty från Kanada (sen sort). Dessa tre fyller min smultronkruka, och en av varje sort finns i odlingsbänken. Känner att jag saknar en svensk sort. Någon som har Lina och vill dela med sig?


Smultronkrukan full av jordgubbar!

Spana in de snygga och mycket passande krukfötterna (se bilden ovan) jag fick av älskade mormor i helgen! Man skulle kunna tro att de är köpta tillsammans med krukan och fatet!

I helgen ska jag ordna med ett gäng småkrukor som jag kan låta revorna få fäste i. Då kommer jag ha tillräckligt med plantor i höst för att kunna anlägga ett riktigt jordgubbsland!

Nu är det dags att dekorera en macka med lite nyskördad ruccola!
Höres!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0